- URZĄD MIASTA I GMINY
- REFERAT FINANSOWY
5. OBOWIĄZEK PODATKOWY W PODATKU OD NIERUCHOMOŚCI - Zgłoszenie powstania i wygaśnięcia obowiązku podatkowego
- grunty
- budynki lub ich części
- budowle lub ich części związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.
Obowiązek podatkowy powstaje w chwili uzyskania tytułu prawnego do nieruchomości (np. kupno, umowa dzierżawy, nabycie spadku itp.) czyli:
- własność,
- posiadanie,
- użytkowanie wieczyste,
- posiadanie nieruchomości lub ich części albo obiektów budowlanych lub ich części, stanowiących własność Skarbu Państwa lub samorządu, jeżeli posiadanie to wynika z umowy zawartej z właścicielem, Krajowym Ośrodkiem Wsparcia Rolnictwa lub z innego tytułu prawnego.
Obowiązek podatkowy wygasa z upływem miesiąca, w którym nastąpiła utrata prawa własności lub posiadania nieruchomości.
Jeżeli obowiązek podatkowy powstał lub wygasł w ciągu roku, podatek za ten rok ustalany jest proporcjonalnie do liczby miesięcy, w których istniał obowiązek.
Osoby prawne są obowiązane:
- składać w terminie do 31 stycznia Deklaracje na podatek od nieruchomości DN-1 na dany rok podatkowy, a jeżeli obowiązek podatkowy powstał po tym dniu - w terminie 14 dni od dnia powstania tego obowiązku
- odpowiednio korygować deklaracje w razie wystąpienia zmian, w terminie14 dni od dnia zaistnienia tego zdarzenia
- wpłacać obliczony w deklaracji podatek od nieruchomości - bez wezwania - na konto bankowe gminy, w ratach proporcjonalnych do czasu trwania obowiązku podatkowego, w terminie do 15 każdego miesiąca.
Osoby fizyczne są obowiązane:
- składać organowi podatkowemu Informacje o nieruchomościach i obiektach budowlanych IN-1 i w terminie 14 dni od dnia powstania albo wygaśnięcia obowiązku podatkowego.
Dla osób fizycznych wysokość podatku od nieruchomości ustala organ podatkowy w drodze decyzji. Podatek jest płatny w ratach w terminach: do 15 marca, 15 maja, 15 września i 15 listopada roku podatkowego. W przypadku wygaśnięcia obowiązku podatkowego lub zmiany sposobu użytkowania nieruchomości lub jej powierzchni, organ podatkowy wydaje decyzję zmieniającą, w której ustala nową wysokość podatku.
W przypadku gdy kwota podatku nie przekracza 100 zł, podatek jest płatny jednorazowo w terminie płatności pierwszej raty.
Od budynków i budowli, których budowa zakończy się w trakcie roku lub rozpoczęto użytkowanie przed ich ostatecznym wykończeniem obowiązek podatkowy powstaje od 1 stycznia następnego roku.